W pierwszej kolejności bardzo istotne jest podjęcie przez przewoźnika działań mających na celu: minimalizację zakresu szkody oraz ratowanie przedmiotu szkody. Zgodnie z przepisami prawa, tj. artykułu 826 kodeksu cywilnego ubezpieczający, czyli przewoźnik zobowiązany jest właśnie do podejmowania tego typu działań. Z drugiej zaś strony zakład ubezpieczeń zobowiązany jest, w granicach sumy ubezpieczenia, zwrócić koszty wynikłe z zastosowania powyższych środków, jeżeli środki te były celowe, chociażby okazały się bezskuteczne.
Kolejną kwestią jest:
Co zrobić jeśli instrukcje w zakresie dalszego postępowania z towarem nie nadchodzą, przewoźnik nie może ich uzyskać?
Tutaj szczególnie istotne są dalsze działania z towarem szybko psującym się.
Odpowiedzi należy szukać w Ustawie Prawo przewozowe (w transporcie krajowym) lub Konwencji CMR (w transporcie międzynarodowy).
W przypadku transportu międzynarodowego ważne są poniższej kwestie:
Zgodnie z art. 14 Konwencji CMR:
Innymi słowy (o czym była już mowa wcześniej), w pierwszej kolejności przewoźnik powinien zażądać instrukcji od osoby uprawnionej do rozporządzania ładunkiem (głównie nadawcy ale również odbiorcy, spedytora). Brak takiej dyspozycji pozwala przewoźnikowi „wejść w buty” nadawcy lub odbiorcy i podjąć działania wskazane choćby w art. 826 kc.
Ponadto zgodnie z art. 15 ust. 1 Konwencji CMR, jeżeli po przybyciu towaru do miejsca przeznaczenia okażą się przeszkody w jego wydaniu, przewoźnik powinien zażądać instrukcji od nadawcy. Jeżeli odbiorca odmawia przyjęcia towaru, nadawca ma prawo rozporządzać nim bez obowiązku przedstawienia pierwszego egzemplarza listu przewozowego. Tym samym jeżeli odbiorca odmówił przyjęcia towaru, przewoźnik powinien skontaktować się albo ze spedycją albo bezpośrednio z nadawcą.
WAŻNE: Nie należy spieszyć się z utylizacją całości ładunku bez ustalenia zakresu szkody i konsultacji z opiekunem szkody z zakładu ubezpieczeń
Oczywiście decyzja co do losów ładunku spoczywa po stronie osoby uprawnionej. Sama utylizacja towaru możliwa jest tylko:
W przypadku towarów szybko psujących się istotne jest sprawne podjęcie działań mających na celu ich odsprzedaż.
© 2022 CLIFF Broker ubezpieczeniowy Poznań. Wszystkie prawa zastrzeżone. Realizacja strony: Proformat